Conferințele Librex 2017 – Matei Vișniec

Târgul de Carte LIBREX (Iași, Palas Mall, 10-14 mai 2017) anunță Conferința pe tema „Parisul iluziilor literare și artistice” susținută de Matei Vișniec, poet, dramaturg, romancier, jurnalist, membru al mai multor uniuni de creaţie în România şi în Franţa, Uniunea Scriitorilor din România, UNITER (Uniunea Teatrală din România), Société des Auteurs et Compositeurs Dramatiques (Franţa), Ecrivains Associés du Théâtre (Franţa), Société des Gens de Lettres de France.

Afis Librex Matei VisniecAfis Librex Matei Visniec + bio si despre conferinta

Autorul despre conferință

„Vreau să evoc în această conferință exilul cultural românesc, așa cum l-am cunoscut eu, cu figuri celebre (Monica Lovinescu, Virgil Ierunca, Leonida Arcade zis și Mămăligă etc.). Voi mai vorbi despre faptul ca Franța rămâne o fereastră spre universalitate pentru literatura română, deși este și o mașină de măcinat iluzii. Voi vorbi și despre mașina editorială franceză care uneori rămâne prudentă față de autorii din Europa de Răsărit (cu excepția rușilor). Voi mai evoca marile mituri ale «reușitei românești» – Ionescu, Eliade, Cioran, Tristan Tzara, Gherasim Luca, Benjamin Fondane (reușita tragică), Panait Istrati, Virgil Gheorghiu etc.”

Despre autor

Născut pe 29 ianuarie 1956 în Bucovina, la Rădăuţi, oraş fabulos tăiat în două (cu tot cu cimitir) de o cale ferată care reprezintă pentru autor axa de simetrie a universului. Oraşul este descris pe larg în romanul publicat de Matei Vişniec la Cartea Românească şi intitulat „Cafeneaua Pas-Parol”. Mama, Minodora, a fost educatoare, tata, Ioan, a fost funcţionar. A debutat cu poezie în clasa a patra când a versificat o fabulă de La Fontaine. Ulterior a descoperit în literatură un spaţiu de libertate şi s-a hrănit cu pagini din Kafka, Dostoievski, Camus, Poe, Hemingway, Oscar Wilde, Nichita Stănescu şi mulţi alţi scriitori nealteraţi de realismul socialist. I-au plăcut foarte mult suprarealiştii, dadaiştii, povestirile fantastice, teatrul absurdului şi al grotescului, poezia onirică şi chiar teatrul realist anglo-saxon, pe scurt, aproape totul cu excepţia realismului socialist. Studiază la Bucureşti filosofia şi devine foarte activ în sânul generaţiei ̕80, fiind membru fondator al „Cenaclului de luni”. Crede în rezistenţa culturală şi în capacitatea literaturii de a demola totalitarismul. Crede mai cu seamă că teatrul şi poezia pot denunţa manipularea omului prin „marile idei”, precum şi spălarea creierelor prin discursurile ideologice. Înainte de 1987 se afirmă în România prin poezia sa epurată, lucidă, scrisă cu acid. Începând din 1977 scrie piese de teatru care circulă masiv în mediul literar, dar care sunt interzise pe scenele profesioniste. Proza sa rămâne însă una de sertar, precum romanul „Cafeneaua Pas Parol” scris în 1982/1983 şi publicat abia după căderea lui Ceauşescu. În septembrie 1987 părăseşte România cu o viză de turist, ajunge în Franţa unde cere azil politic. Începe să scrie în limba franceză, lucrează la BBC între 1988 şi 1999, apoi începe să lucreze pentru Radio France Internationale. Devine cetăţean francez în 1993, dar îşi păstrează şi cetăţenia română. Din 1987, de când trăieşte în Franţa, piesele sale au traversat frontierele şi numele său s-a aflat pe afişe în aproximativ 40 de ţări. Piesele sunt publicate la editurile ACTES SUD–PAPIERS, LANSMAN, ESPACE D’UN INSTANT, NON LIEU. Matei Vişniec este însă şi autorul unei proze pe care unii critici o consideră atipică. Un prim roman, „Cafeneaua Pas-Parol”, scris în 1983, n-a văzut lumina tiparului decât după căderea comunismului. Sindromul de panică în oraşul luminilor a fost unul dintre cele mai apreciate romane ale anului 2009 și a primit premiul revistei „Observator Cultural”. Matei Vişniec a mai publicat, în 2010, romanul „Domnul K” deliberat scris în 1988, în primul an al exilului său parizian, roman pe care a aşteptat mai bine de 20 de ani înainte de a-l încredinţa tiparului. Romanul „Negustorul de începuturi de roman” a fost recompensat în 2014 cu Premiul „Augustin Frăţilă”. PREMIUL EUROPEAN acordat în 2009 de Societatea Autorilor şi Compozitorilor Dramatici din Franţa pentru întreaga activitate. PREMIUL DE LITERATURĂ EUROPEANĂ „JEAN MONNET” acordat în 2016 pentru romanul „Negustorul de începutul de roman” (Editura Jacqueline Chambon Actes Sud). În România i s-a decernat de mai multe ori Premiul Uniunii Scriitorilor pentru Dramaturgie (cel mai recent în 2015). A obţinut, de asemenea, Premiul pentru dramaturgie al Academiei Române, şi Premiul UNITER pentru cel mai jucat autor român (în 2016). Piesele lui Matei Vişniec sunt traduse în peste 30 de limbi. Unele dintre piesele sale au fost montate în teatre importante din Europa: Teatrul Rond Point des Champs Elysées la Paris, Teatrul Stary din Cracovia, Teatrul Piccolo din Milano, Teatrul Regal din Stokholm, Teatrul Young Vic din Londra, Teatrul Naţional din Istanbul, Teatrul Maxim Gorki din Berlin, Teatro Stabile din Catania (Sicilia)… Din 2006 piesele sale sunt montate în ritm de una la fiecare doi ani de Teatrul Kaze din Tokyo. Numeroase spectacole cu piesele sale au fost realizate în Brazilia după ce editura É Realizações de la São Paulo a început în 2010 să-i publice masiv piesele (în jur de 20 la această oră). După căderea comunismului în 1989, Matei Vişniec devine unul dintre autorii cei mai jucaţi în România, cu spectacole create pe toate scenele naţionale (Bucureşti, Iaşi, Cluj, Craiova, Timişoara), precum şi în alte numeroase oraşe. Numeroase piese radiofonice au fost realizate de Teatrul Naţional Radiofonic.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s